Witam na stronie pedagoga szkolnego
mgr Katarzyna Kołodziejak
Pedagog szkolny to ktoś kto wysłucha, zrozumie, doradzi, podpowie, nie krzyczy, nie ocenia, nie krytykuje, nie wyśmiewa, udzieli pomocy i wsparcia.
Godziny pracy pedagoga:
Wtorek 7.40-16.00
Piątek 7.40 -11.25
Uczniowie mogą zgłaszać się do pedagoga, gdy:
· mają problemy z rówieśnikami,
· mają problemy rodzinne,
· nie potrafią porozumieć się z nauczycielem,
· czują się samotni,
· myślą, że nikt ich nie rozumie,
· nie potrafią się uczyć,
· chcieliby pomagać innym, ale nie wiedza jak,
· mają ciekawe pomysły, które chcieliby wykorzystać,
· chcą podzielić się sukcesami i radościami.
Mogą przyjść z każdą sprawą, z którą sami nie potrafią
sobie poradzić.
Rodzice mogą zgłaszać się do pedagoga, gdy:
· niepokoi ich zachowanie dziecka,
· chcą porozmawiać o dziecku,
· chcą poprawić relacje z dzieckiem,
· potrzebują wsparcia w procesie wychowania,
· zauważą u dziecka problemy w uczeniu się,
· znajdują się w trudnej sytuacji materialnej,
· mają pytania i nie wiedzą do kogo zwrócić się o pomoc.
Nauczyciele mogą skorzystać z konsultacji w związku z problemami swoich uczniów (szkolnymi lub rodzinnymi).
Zadania, które w myśl Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej zostały przypisane pedagogowi szkolnemu:
§ 24. Do zadań pedagoga i psychologa w przedszkolu, szkole i placówce należy
w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego
uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu przedszkola, szkoły i placówki;
3) udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
5)minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
8) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
29 RZECZY, KTÓRE WARTO MÓWIĆ DO DZIECI.
Zachęcam do przeczytania artykułu: 29 RZECZY, KTÓRE WARTO MÓWIĆ DO DZIECI.
https://liblink.pl/C0gMIP5uJR
TELEFON ZAUFANIA DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
Tel. 116111– jest czynny przez całą dobę – Masz problem? Czujesz smutek, złość, bezsilność? Czujesz się samotny,
potrzebujesz wsparcia i rozmowy z życzliwą osobą? Z pomocy można skorzystać także poprzez napisanie wiadomości przez
stronę internetową. Pomoc telefoniczna ma charakter anonimowy.
https://116111.pl/
Rzecznik Praw Dziecka
Tel. 800 12 12 12 – tu również możesz zadzwonić, gdy nie wiesz z kim porozmawiać, a coś bardzo Cię martwi. Telefon jest
bezpłatny i jest czynny od poniedziałku do piątku od godziny 8:15 do 16:15.
Całodobowy Telefon Zaufania ALCO
Tel. 12/ 411 60 44 – telefon polecany jest szczególnie osobom dotkniętym problemem alkoholowym (osoby uzależnione,
rodziny lub bliscy osób uzależnionych, osoby pijące ryzykownie). Telefoniczne poradnictwo jest również świadczone
osobom nadużywającym innych substancji psychoaktywnych.
Telefon Zaufania dla Osób Cierpiących z Powodu Uzależnień Behawioralnych oraz ich Bliskich
Tel. 801-889-880 jest czynny codziennie w godzinach od 17 do 22. Dzwoniąc płacisz tylko za pierwszy impuls
połączenia. https://www.uzaleznieniabehawioralne.pl/
Ogólnopolski Telefon dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „NIEBIESKA LINIA”
Tel. 800 120 002 – zadzwoń, jeśli ktoś w Twojej rodzinie krzywdzi Cię – bije lub obraża. Możesz tam opowiedzieć o
swojej sytuacji i dowiedzieć się gdzie szukać pomocy w Twoim otoczeniu. Bezpłatna pomoc dostępna przez całą dobę.
https://www.niebieskalinia.org/
Ogólnopolski Telefon Zaufania „NARKOTYKI – NARKOMANIA”
Tel. 800 199 990 – zadzwoń jeśli masz problemy z narkotykami, używasz ich, jesteś uzależniony lub martwisz się o kogoś
z Twojego otoczenia. Możesz tam uzyskać fachową poradę, a także informację o tym, jak pomóc sobie lub bliskiej osobie.
Telefon jest czynny codziennie w godzinach od 16.00 do 21.00, połączenia bezpłatne. Pomoc dla dzieci i dorosłych.
TUMBOLINIA
Tel. 800 111 123 – pomoc telefoniczna dla dzieci i nastolatków przeżywających śmierć kogoś bliskiego, a także dla ich
rodziców i opiekunów. Linia czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 12.00 – 18.00. Można także zostawić swój
numer i wiadomość, tak by konsultanci mogli oddzwonić do potrzebującej osoby. https://www.tumbopomaga.pl/