Skip to content
Skip to content
452 096 482 szkola.baranow@gmina-baranow.pl
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Baranowie

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Baranowie

  • Kontakt
  • Ważne telefony
  • O szkole
    • Historia Szkoły
    • Patron
  • Dokumenty
    • Statut
    • Procedury/regulaminy
    • Program Wychowawczo – Profilaktyczny
  • Kadra Pedagogiczna
  • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Psycholog
    • Pedagog specjalny
    • Pedagog
  • Logopeda
  • Rada Rodziców
  • Dziennik UONET+
  • Samorząd uczniowski
  • Poczet sztandarowy
  • Wolontariat
  • Praca Szkoły
  • Świetlica
  • Biblioteka
  • Wydarzenia szkolne
  • Deklaracja dostępności
  • Rekrutacja na rok szkolny 2025/2026

Historia Szkoły

Szkoła w Baranowie istnieje od 1922 roku jako 6-klasowa Publiczna Szkoła Powszechna w powiecie błońskim. Organizatorem szkoły był miejscowy proboszcz ks.Walenty Szufladowicz.

W nowo powołanej placówce pracował jeden nauczyciel ,a mieściła się ona w budynku wynajętym u p. Pawła Pakuły. Od września 1922 roku
placówkę przeniesiono do budynku Straży Pożarnej. Zimą ze względu na warunki atmosferyczne, zajęcia odbywały się w wynajętych budynkach
u p. Józefa Gontarczyka i p. Jana Jarzyny. Wtedy też przybyła druga siła nauczycielska.
W roku 1923 dzięki staraniom ks. Walentego Szufladowicza i składkom od mieszkańców pobudowano budynek parafialny, w którym
wygospodarowano 2 izby lekcyjne i 2 mieszkania dla nauczycieli. Konieczne było wynajęcie mieszkań jako sal lekcyjnych. Były one ciasne, ciemne i słabo zagospodarowane.
Uczniowie otrzymywali oceny za sprawowanie, pilność, uwagę, porządek, religię, język polski, matematykę, rysunki, roboty, śpiew, gry i gimnastykę.

W latach trzydziestych kierownikiem szkoły jest Janina Rusiecka, z którą pracują Janina Marjańska, Halina Karlicka i Benedykt Karlicki.

W pracy wychowawczej Grono Pedagogiczne kładzie główny nacisk na umiejętności uczniów, pracowitość, pilność, grzeczność, higienę.Praca dydaktyczna jest bardzo trudna, gdyż liczebność klas jest duża:
np. rok szkolny 1933/1934

    • klasa I – 58
    • klasa II – 61
    • klasa III – 63
    • klasa IV – 76
    • klasa V – 28
    • klasa VI – 15
    razem – 301

rok szkolny 1934/1935

    • klasa I – 61
    • klasa II – 39
    • klasa III – 53
    • klasa IV – 48
    • klasa V – 58/Va, Vb/
    • klasa VI – razem – 262

szkola1

 Od roku szkolnego 1936/37 uczniowie pobierają naukę także w klasie siódmej. W latach 1934-1938 Grono Pedagogiczne czyniło starania,

aby wybudować nowy budynek szkolny. Uchwalono dobrowolną składkę w wysokości 50gr. od dziecka jako fundusz na budowę szkoły. Składki spływały w bardzo małej ilości. Na pomoc władz gminnych nie można było liczyć, gdyż same nie miały własnego lokalu. Urząd Gminy mieścił się w wynajętym budynku. Jednak drogą składek i opodatkowania zdobyto fundusze i w 1938 r. powstał murowany budynek jako siedziba Urzędu Gminy. Akcja budowy budynku szkolnego upadła. 3 maja 1939 r. ma miejsce wielka uroczystość poświęcenia sztandaru szkolnego. Radość nie trwała długo. Przyszedł tragiczny pierwszy dzień września 1939 r. W czasie okupacji hitlerowskiej szkoła nadal funkcjonowała,zajęcia odbywały się w wynajętych mieszkaniach. Pracowało 5 nauczycieli:

  • Zofia Jakimienko
  • Cecylia Księżopolska
  • Jerzy Szymborski
  • Tadeusz Wasowski
  • Stanisław Trocki
  • Jan Wardak – kierownik szkoły

We wszystkich klasach szkolnych obowiązywał program nauczania jaki wyznaczał władze okupacyjne. Wszelkie zmiany związane z nieprzestrzeganiem tegoż programu nauczania groziły sankcjami dyscyplinarnymi, a nawet aresztowaniem nauczycieli. Pedagodzy musieli stosować się do wydanych zarządzeń. W programie nauczania były lekcje arytmetyki z geometrią, język polski, przyroda, rysunki, śpiew, zajęcia praktyczne, ćwiczenia cielesne.

Lata 1944/45 były najcięższe z całego okresu wojny: zmiany wśród Grona Nauczycielskiego – Niemcy aresztują nauczyciela Jerzego Szymborskiego w drugim półroczu roku 1943/44,2-następuje przerwa w nauce ze względu na Powstanie Warszawskie, wyzwolenie Warszawy i okolic, ciężkie warunki materialne spowodowane wojną, obniżoną frekwencją uczniów. W styczniu 1945 roku przyszło upragnione wyzwolenie. Grono Nauczycielskie wyjechało z Baranowa, pozostał tylko Stanisław Trocki, który 21 stycznia 1945 roku udał się do Inspektora Szkolnego w Grodzisku Maz. Dionizego Majewskiego w celu przedstawienia sytuacji,w jakie znalazła się placówka. Otrzymuje on polecenie dalszego prowadzenia lekcji oraz organizowania szkoły jako kierownik, a także obietnicę pomocy przy werbowaniu nauczycieli. Szkoła liczyła wówczas 312 uczniów. W ciągu tygodnia przysłano dwie nauczycielki Leokadię Hańską i Halinę Hańską – wysiedlone z Warszawy. Od września 1946 roku do pracy w szkole przydzielono siostry Kenig: Apolonię i Stefanię.

szkola2
W dniu 23 VI 1946 roku kierownik szkoły Stanisław Trocki zwołał zebranie rodzicielskie, na które przybyli członkowie Gminnej Rady Narodowej i Zarządu Gminy w Kaskach. Na tym zebraniu zapadł projekt budowy 8-klasowej szkoły. Wybrano Komitet Budowy Szkoły w składzie:

  • Parol Piotr – Holendry
  • Pawlak Julian – Baranów
  • Trocki Stanisław – Baranow
  • Szymańczak Franciszek – Baranow
  • Kulis Wacław – Holendry
  • Wilanowski Stanisław – Holendry
  • Staniaszek Julian – Holendry
  • Różczyk Jan – Budy Zosine
  • Romańska Janina – Budy Zosine
  • Domański Aleksy – Budy Zosine
  • Sadowski Józef – Osiny
  • Stefański Władysław – Osiny
  • słowiński Jan – Stanisławów
  • Ziemińska Joanna – Stanisławów

Od tej pory Komitet Budowy Szkoły z Kierownikiem Stanisławem Trockim czynią wielkie starania w zdobyciu potrzebnych funduszy, materiałów budowlanych planów budowy. ta inicjatywa spotyka się z ogromną pomocą i poparciem społeczeństwa oraz ówczesnego wójta Jana Słowińskiego. Władze państwa przyznały część kredytów. Zgodzono wtedy przedsiębiorcę budowlanego z Żyrardowa p. Leniaka.
Rozpoczęto kopanie fundamentów i zbiórka kamienia.
Należy tu podkreślić wkład i ofiarność społeczeństwa, zwłaszcza przy zwózce materiałów budowlanych: żwiru, piasku,cegły, drewna. Wszystko zwieziono podwodami.
I tak dzięki inicjatywie i wielkiemu zaangażowaniu społeczeństwa powstał nowy budynek szkolny, w którym uczniowie rozpoczęli naukę od września 1949 roku.
Sanitariaty, umywalka, kuchnia i kanalizacja zostały wykonane w roku 1952. W styczniu 1958 roku utworzono Szkołę Przysposobienia Rolniczego.
W tym czasie podjęto starania o wybudowanie sali gimnastycznej. Starania te sfinalizowano dopiero po 35 latach i od 1993 roku możemy cieszyć się tak pięknym obiektem. Rok 1966 był rokiem milenijnym w historii Polski. Szkoła uczciła obchody 1000 lecia naszego państwa wyczynami w dziedzinie sportu i czytelnictwa. Urządzono wówczas boisko sportowe oraz powołano klasę ósma. Od 1989 roku pieczę nad placówką sprawowała p.Elżbieta Wojtala, która cieszyła się autorytetem za swoją pracę i osiągnięcia w szkole.
Jej kobieca dłoń czuwała nad założeniem instalacji CO (1992 r.), nad budową sali gimnastycznej, wymiana podłóg, instalacji elektrycznej oraz nad częściowa wymianą okien i ogrodzenia.
Duża pomocą przy realizacji tych przedsięwzięć była przychylność Władz i Rady Gminny w Baranowie.

 Od września 1999 roku szkoła funkcjonuje jako Zespół Szkół, w skład którego wchodzi Publiczna Szkoła Podstawowa i Publiczne Gimnazjum.
Jesienią 2002 roku uczniowie, rodzice i pracownicy szkoły postanowili uczcić 80-lecie istnienia placówki nadaniem imienia szkole. Przeprowadzono głosowanie, które z trójki kandydatów wyłoniło tego jednego.
Zdecydowaną większością głosów na patrona naszej szkoły został wybrany Jan Paweł II. Rada Gminy w Baranowie Uchwałą Nr VI/34/2003 z dnia 10 kwietnia 2003 roku zatwierdziła nasz wybór.
Rok szkolny 2009/2010 uroczyœcie otworzyła p. Renata Budecka, która w drodze konkursu została dyrektorem placówki. Pani dyrektor pieczołowicie czuwa nad wizerunkiem naszej szkoły. Stara się, aby uczniowie dobrze i bezpiecznie czuli się w swojej szkole i mogli rozwijać zainteresowania i umiejętności.
Wszystkie podejmowane działania byłyby trudne do realizacji bądź niemożliwe, gdyby nie współpraca i zaangażowanie ludzi o wielkim sercu, ludzi, którzy mimo tak ciężkich chwil chcieli i chcą pomagać szkole w Baranowie.

 Od 1 września 2017 r.szkoła funkcjonuje jako Szkoła Podstawowa im Jana Pawła II    w Baranowie.

  Od 1 września 2019 roku dyrektorem szkoły została Pani dr Aneta Krasińska.

 Z dniem 1.07.2021 r. stanowisko dyrektora szkoły objął Roman Tadeusz Kowalski.

  • 100-lecie Szkoły Podstawowej w Baranowie
  • Biblioteka
  • Deklaracja dostępności
  • Gazetka szkolna
  • Godziny dostępności nauczycieli
  • Historia
  • Informacje
  • Kadra Pedagogiczna
  • Kalendarium roku szkolnego 2023/2024
  • Kalendarz
  • Logopeda
  • O szkole
  • Pedagog
  • Pedagog
  • Pedagog specjalny
  • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
  • Praca Szkoły
  • Przekaż 1,5% podatku na działalność swojej szkoły
  • Psycholog
  • Rada Rodziców
  • Regulamin dowozów
  • REKRUTACJA 2023/2024
  • Rekrutacja na rok szkolny 2025/2026
  • Rodzina Szkół im. Jana Pawła II
  • Samorząd uczniowski
  • Sponsorzy
  • Świetlica
  • Ważne telefony
  • Wolontariat
  • Wydarzenia szkolne
  • Dokumenty
  • Rodzic
  • Plan lekcji
  • Osiągnięcia
  • Poczet sztandarowy
  • Historia Szkoły
  • Patron
  • Kontakt
2023 Szkoła podstawowa im. Jana Pawła II w Baranowie. Wszystkie prawa zastrzeżone ©
Motyw: BlockWP autorstwa Candid Themes zaprojektowany przez Tomasz Wieczorek.
Skip to content
Open toolbar Narzędzia

Narzędzia

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Pomniejsz tekstPomniejsz tekst
  • Skala szarościSkala szarości
  • Wysoki kontrastWysoki kontrast
  • Kontrast ujemnyKontrast ujemny
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreślenie linkówPodkreślenie linków
  • Czytelna czcionkaCzytelna czcionka
  • Reset Reset