Skip to content
Skip to content
452 096 482 szkola.baranow@gmina-baranow.pl
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Baranowie

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Baranowie

  • Kontakt
  • Ważne telefony
  • O szkole
    • Historia Szkoły
    • Patron
  • Dokumenty
    • Statut
    • Procedury/regulaminy
    • Program Wychowawczo – Profilaktyczny
  • Kadra Pedagogiczna
  • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Psycholog
    • Pedagog specjalny
    • Pedagog
  • Logopeda
  • Rada Rodziców
  • Dziennik UONET+
  • Samorząd uczniowski
  • Poczet sztandarowy
  • Wolontariat
  • Praca Szkoły
  • Świetlica
  • Biblioteka
  • Wydarzenia szkolne
  • Deklaracja dostępności
  • Rekrutacja na rok szkolny 2025/2026

Logopeda

Szkolny logopeda - Czym zajmuje się logopeda? | Szkoła Podstawowa Nr 9 im.  Wł. Jagiełły w Kutnie

 

Do zadań logopedy w szkole należy:

  1. Diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów;
  2. Prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów;
  3. Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
  4. Wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:

– rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola i szkoły,

– udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

Zasady organizacji terapii logopedycznej 

  1. Terapia logopedyczna jest przeznaczona dla dzieci z grupy rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego (0) oraz uczniów klas I-III (terapią mogą być objęci także uczniowie klas starszych posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub wymagający dalszego kontynuowania terapii).
  2. Terapię organizuje się dla dzieci z zaburzeniami kompetencji komunikacyjnych i zaburzeniami językowymi, które utrudniają naukę.
  3. Decyzję o zakwalifikowaniu dziecka na terapię logopedyczną podejmuje logopeda po  diagnozie logopedycznej (badaniu przesiewowym), uwzględniając informacje przekazywane przez rodziców i osoby pracujące z dzieckiem oraz dokumentację dziecka przedstawioną w szkole przez rodziców. Logopeda może poprosić rodzica o wykonanie badań dodatkowych (badania słuchu lub konsultacji z laryngologiem) w przypadku, kiedy podejrzewa, że u dziecka pojawiają się przeszkody do prowadzenia skutecznej terapii logopedycznej. Rodzic  dostarcza  badania w jak najszybszym terminie.
  4. Nabór dziecka na zajęcia logopedyczne odbywa się każdego roku szkolnego. Za termin rozpoczęcia terapii przyjmuje się przełom września/października.
  5. Terapię logopedyczną w szkole organizuje logopeda, który wyznacza termin rozpoczęcia zajęć oraz częstotliwość spotkań. W okresie ferii i dni wolnych od zajęć dydaktycznych, terapia logopedyczna nie jest prowadzona.
  6. Zakończenie zajęć logopedycznych w danym roku szkolnym odbywa się zgodnie z terminem zakończenia obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
  7. W przypadku wyeliminowania bądź złagodzenia zaburzenia, stanowiącego powód objęcia ucznia ww. formą opieki, zajęcia logopedyczne mogą zakończyć się wcześniej. Decyzję o zakończeniu terapii podejmuje logopeda, powiadamiając wychowawcę klasy oraz rodziców ucznia.
  8. Liczba uczestników zajęć wynosi od 1 do 4 dzieci.
  9. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, zajęcia prowadzone są indywidualnie. W uzasadnionych przypadkach liczba uczestników może być zwiększona.
  10. Logopeda z każdym dzieckiem ćwiczy indywidualnie, czas ćwiczeń uzależniony jest od indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.
  11. Dzieci uczęszczające na terapię logopedyczną – każdorazowo w dniu zajęć – przynoszą ze sobą zeszyt do ćwiczeń, w których logopeda prowadzi korespondencję z rodzicami oraz umieszcza w nich materiały do utrwalania prawidłowej wymowy. W pozostałe dni zeszyt służy do ćwiczeń w domu.
  12. W terapii logopedycznej wybór metod jest uwarunkowany rodzajem zaburzenia. W zależności od charakteru trudności wykorzystuje się dostosowane do wieku i możliwości dziecka sposoby pracy terapeutycznej. Stosuje się metody, wynikające z konieczności realizowania zasady kompleksowego oddziaływania. O wyborze metody pracy z dzieckiem decyduje logopeda, uwzględniając indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka.
  13. Rodzice dziecka zakwalifikowanego na zajęcia logopedyczne otrzymują informację na temat zajęć logopedycznych, zawierającą m.in. datę i godzinę zajęć oraz sposobie pracy w domu.
  14. Rodzic zobowiązany jest do współpracy z logopedą, w celu zwiększenia efektywności prowadzonej terapii, w tym do systematycznej pracy w domu oraz usprawiedliwiania nieobecności dziecka.
  15. W zajęciach biorą udział wyłącznie dzieci zdrowe (niegorączkujące, niezakatarzone  i niekaszlące). W przypadku stwierdzenia ww. objawów u dziecka, dziecko pozostaje w świetlicy.

Należy mieć na uwadze, że na skuteczność terapii logopedycznej mają wpływ:

– rodzaj wady wymowy lub/i/ zaburzenia mowy,

– sprawność umysłowa dziecka,

– sprawność aparatu artykulacyjnego,

– prawidłowa kompleksowa diagnoza,

– systematyczność w uczęszczaniu na zajęcia logopedyczne i ćwiczenia z dzieckiem w domu,

– wczesne rozpoczęcie terapii,

– aktywny i świadomy udział zarówno rodzica jak i dziecka w terapii.

 

Bajeczki_logopedyczne_-_cwiczenia_artykulacyjne__z_dzieckiem_w_domu (1)

 

Aleksandra Trelińska

  • 100-lecie Szkoły Podstawowej w Baranowie
  • Biblioteka
  • Deklaracja dostępności
  • Gazetka szkolna
  • Godziny dostępności nauczycieli
  • Historia
  • Informacje
  • Kadra Pedagogiczna
  • Kalendarium roku szkolnego 2023/2024
  • Kalendarz
  • Logopeda
  • O szkole
  • Pedagog
  • Pedagog
  • Pedagog specjalny
  • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
  • Praca Szkoły
  • Przekaż 1,5% podatku na działalność swojej szkoły
  • Psycholog
  • Rada Rodziców
  • Regulamin dowozów
  • REKRUTACJA 2023/2024
  • Rekrutacja na rok szkolny 2025/2026
  • Rodzina Szkół im. Jana Pawła II
  • Samorząd uczniowski
  • Sponsorzy
  • Świetlica
  • Ważne telefony
  • Wolontariat
  • Wydarzenia szkolne
  • Dokumenty
  • Rodzic
  • Plan lekcji
  • Osiągnięcia
  • Poczet sztandarowy
  • Historia Szkoły
  • Patron
  • Kontakt
2023 Szkoła podstawowa im. Jana Pawła II w Baranowie. Wszystkie prawa zastrzeżone ©
Motyw: BlockWP autorstwa Candid Themes zaprojektowany przez Tomasz Wieczorek.
Skip to content
Open toolbar Narzędzia

Narzędzia

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Pomniejsz tekstPomniejsz tekst
  • Skala szarościSkala szarości
  • Wysoki kontrastWysoki kontrast
  • Kontrast ujemnyKontrast ujemny
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreślenie linkówPodkreślenie linków
  • Czytelna czcionkaCzytelna czcionka
  • Reset Reset