Do zadań logopedy w szkole należy:
- Diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów;
- Prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów;
- Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
- Wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
– rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola i szkoły,
– udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zasady organizacji terapii logopedycznej
- Terapia logopedyczna jest przeznaczona dla dzieci z grupy rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego (0) oraz uczniów klas I-III (terapią mogą być objęci także uczniowie klas starszych posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub wymagający dalszego kontynuowania terapii).
- Terapię organizuje się dla dzieci z zaburzeniami kompetencji komunikacyjnych i zaburzeniami językowymi, które utrudniają naukę.
- Decyzję o zakwalifikowaniu dziecka na terapię logopedyczną podejmuje logopeda po diagnozie logopedycznej (badaniu przesiewowym), uwzględniając informacje przekazywane przez rodziców i osoby pracujące z dzieckiem oraz dokumentację dziecka przedstawioną w szkole przez rodziców. Logopeda może poprosić rodzica o wykonanie badań dodatkowych (badania słuchu lub konsultacji z laryngologiem) w przypadku, kiedy podejrzewa, że u dziecka pojawiają się przeszkody do prowadzenia skutecznej terapii logopedycznej. Rodzic dostarcza badania w jak najszybszym terminie.
- Nabór dziecka na zajęcia logopedyczne odbywa się każdego roku szkolnego. Za termin rozpoczęcia terapii przyjmuje się przełom września/października.
- Terapię logopedyczną w szkole organizuje logopeda, który wyznacza termin rozpoczęcia zajęć oraz częstotliwość spotkań. W okresie ferii i dni wolnych od zajęć dydaktycznych, terapia logopedyczna nie jest prowadzona.
- Zakończenie zajęć logopedycznych w danym roku szkolnym odbywa się zgodnie z terminem zakończenia obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
- W przypadku wyeliminowania bądź złagodzenia zaburzenia, stanowiącego powód objęcia ucznia ww. formą opieki, zajęcia logopedyczne mogą zakończyć się wcześniej. Decyzję o zakończeniu terapii podejmuje logopeda, powiadamiając wychowawcę klasy oraz rodziców ucznia.
- Liczba uczestników zajęć wynosi od 1 do 4 dzieci.
- W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, zajęcia prowadzone są indywidualnie. W uzasadnionych przypadkach liczba uczestników może być zwiększona.
- Logopeda z każdym dzieckiem ćwiczy indywidualnie, czas ćwiczeń uzależniony jest od indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka.
- Dzieci uczęszczające na terapię logopedyczną – każdorazowo w dniu zajęć – przynoszą ze sobą zeszyt do ćwiczeń, w których logopeda prowadzi korespondencję z rodzicami oraz umieszcza w nich materiały do utrwalania prawidłowej wymowy. W pozostałe dni zeszyt służy do ćwiczeń w domu.
- W terapii logopedycznej wybór metod jest uwarunkowany rodzajem zaburzenia. W zależności od charakteru trudności wykorzystuje się dostosowane do wieku i możliwości dziecka sposoby pracy terapeutycznej. Stosuje się metody, wynikające z konieczności realizowania zasady kompleksowego oddziaływania. O wyborze metody pracy z dzieckiem decyduje logopeda, uwzględniając indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka.
- Rodzice dziecka zakwalifikowanego na zajęcia logopedyczne otrzymują informację na temat zajęć logopedycznych, zawierającą m.in. datę i godzinę zajęć oraz sposobie pracy w domu.
- Rodzic zobowiązany jest do współpracy z logopedą, w celu zwiększenia efektywności prowadzonej terapii, w tym do systematycznej pracy w domu oraz usprawiedliwiania nieobecności dziecka.
- W zajęciach biorą udział wyłącznie dzieci zdrowe (niegorączkujące, niezakatarzone i niekaszlące). W przypadku stwierdzenia ww. objawów u dziecka, dziecko pozostaje w świetlicy.
Należy mieć na uwadze, że na skuteczność terapii logopedycznej mają wpływ:
– rodzaj wady wymowy lub/i/ zaburzenia mowy,
– sprawność umysłowa dziecka,
– sprawność aparatu artykulacyjnego,
– prawidłowa kompleksowa diagnoza,
– systematyczność w uczęszczaniu na zajęcia logopedyczne i ćwiczenia z dzieckiem w domu,
– wczesne rozpoczęcie terapii,
– aktywny i świadomy udział zarówno rodzica jak i dziecka w terapii.
Bajeczki_logopedyczne_-_cwiczenia_artykulacyjne__z_dzieckiem_w_domu (1)
Aleksandra Trelińska