RZECZNIKIEM PRAW UCZNIA W ROKU SZKOLNYM 2019/2020
JEST PANI ALEKSANDRA TRELIŃSKA
rzecznik.sp.baranow@gmail.com
Mamy nadzieję, że przy pomocy Rzecznika Praw Ucznia
szkoła wyda się Wam jeszcze bardziej przyjazna, pozytywnie nastawiona do ucznia,
że będziecie się w niej czuli bezpiecznie.
„Granicą praw i wolności człowieka są prawa i wolności innych,
dlatego w kontaktach międzyludzkich wszyscy musimy pamiętać,
że nasze prawa kończą się tam, gdzie zaczynają się prawa innych.”
Rola rzecznika:
1. propagowanie praw ucznia i dziecka;
2. reprezentowanie interesów uczniów na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, współpraca z Samorządem Uczniowskim w zakresie upowszechniania praw i obowiązków ucznia;
3.mediacja między stronami konfliktu, doradzanie w sytuacjach konfliktowych;
4.podejmowanie współpracy z Samorządem Uczniowskim, wychowawcami, dyrektorem szkoły w przypadku wystąpienia sporu;
5..interwencja w razie naruszania podstawowych praw ucznia i udzielanie pomocy zgodnie z ustalonym trybem postępowania (zgłoszenia sprawy w formie pisemnej).
Podstawowe obowiązki rzecznika:
1.dokonywanie analizy i oceny przestrzegania i poszanowania praw ucznia w szkole;
2.rozpoznawanie potrzeb uczniów w zakresie działalności samorządowej w szkole;
3.zajmowanie się przypadkami naruszania praw ucznia w szkole;
We wrześniu w klasach „0” oraz w klasie I przeprowadzane są przesiewowe badania, które służą wykrywaniu zaburzeń rozwoju mowy i wczesnej profilaktyce zaburzeń mowy.
4.mediacja między członkami społeczności szkolnej w sprawach naruszania praw ucznia;
5.składanie Radzie Pedagogicznej sprawozdania z podjętych działań zmierzających do rozwiązania konfliktu.
Rzecznik Praw Ucznia przy wykonywaniu swoich zadań kieruje się:
1.zasadą dobra ucznia – wszystkie działania podejmuje w najlepiej rozumianym interesie ucznia;
2.zasadą równości – troszczy się o ochronę praw i dobro każdego ucznia;
3.zasadą poszanowania praw i odpowiedzialności obojga rodziców – szanuje autonomię rodziny i ingeruje tylko w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
Tryb postępowania w kwestiach spornych
1.pisemne zgłoszenie problemy do rzecznika (anonimy nie będą rozpatrywane);
2.zapoznanie się z opinią stron konfliktu;
3.podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy oraz pedagogiem szkolnym, w dalszym trybie postępowania – zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej;
4.ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje dyrektor.
Prawa dziecka w szkole
Dla szkoły dziecko jest uczniem, który ma obowiązek przestrzegać regulaminu szkoły. Uczeń i nauczyciel nie mają równych praw, jest jednak faktem, że każdy z nich ma swoje prawa. Należy pamiętać o przestrzeganiu ich w codziennej szkolnej rzeczywistości oraz o tym, że prawa przysługują człowiekowi niezależnie od jego obowiązków i nie wolno go karać pozbawieniem ich. Tak naprawdę nie istnieje jeden spójny katalog praw ucznia, nie ma go w całości w żadnym akcie prawnym. Katalog praw można zebrać jedynie na podstawie praw dziecka, które mieszczą się w koncepcji praw człowieka. Normy prawne, które chronią ucznia znajdują się nie tylko w dokumentach oświatowych, a zwłaszcza w ustawie o systemie oświaty ze szczegółowymi jej rozporządzeniami, ale także w wielu różnych dokumentach państwowych, np. w Konstytucji RP, w ustawie o Rzeczniku Praw Dziecka oraz w dokumentach międzynarodowych, z których przede wszystkim należy wymienić Konwencję o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności.