Skip to content
Skip to content
452 096 482 szkola.baranow@gmina-baranow.pl
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Baranowie

Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Baranowie

  • Kontakt
  • Ważne telefony
  • O szkole
    • Historia Szkoły
    • Patron
  • Dokumenty
    • Statut
    • Procedury/regulaminy
    • Program Wychowawczo – Profilaktyczny
  • Kadra Pedagogiczna
  • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Psycholog
    • Pedagog specjalny
    • Pedagog
  • Logopeda
  • Rada Rodziców
  • Dziennik UONET+
  • Samorząd uczniowski
  • Poczet sztandarowy
  • Wolontariat
  • Praca Szkoły
  • Świetlica
  • Biblioteka
  • Wydarzenia szkolne
  • Deklaracja dostępności
  • Rekrutacja na rok szkolny 2025/2026

Poczucie wartości dziecka

JAK WSPIERAĆ POCZUCIE WARTOŚCI DZIECKA?

Czym jest poczucie wartości?

  1. Poczucie wartości to zbiór przekonań na własny temat, także szacunek dla samego siebie
  2. Powinno być niezależne od samooceny.
  3. Widoczne w postawie wobec innych osób, w reakcjach na codzienne sytuacje – trudne i łatwe.
  4. Zmienia się podczas życia człowieka, bywa że ulega drastycznym zmianom.

Po co człowiekowi wysokie poczucie wartości?

Poczucie wartości potrzebne jest aby się rozwijać, wyznaczać sobie cele, dążyć do realizacji pragnień i marzeń.

Wspiera osiąganie sukcesów (chociaż nie jest warunkiem ich osiągania).

Pomaga w  stawaniu się szczęśliwym człowiekiem.

Czym jest samoocena?

Jest umiejętnością akceptacji swoich mocnych i słabych stron. Wiem, rozumiem, potrafię… Nie wiem, nie rozumiem, nie potrafię…

To obiektywne stwierdzenie faktów, ale nie powinno wpływać na poczucie własnej wartości, które jest związane z osobą, człowiekiem, a nie jego umiejętnościami i wiedzą.

Niestety często utożsamiana z poczuciem wartości.

ZACHOWANIA RODZICÓW, KTÓRE PRZYCZYNIAJĄ SIĘ DO NISKIEGO POCZUCIA WARTOŚCI DZIECKA:

Zaprzeczanie emocjom, potrzebom i faktom.

(Nie histeryzuj. Przesadzasz. Jutro będzie lepiej. Nie ma powodu do płaczu. O co znowu chodzi? Sama jesteś temu winna. No widzisz, co zrobiłeś? Gdybyś nie pyskował, to bym nie musiał krzyczeć.)

TAKIE ZACHOWANIA SZKODZĄ, ponieważ dziecko nie potrafi poddać w wątpliwość sposobu okazywania uczuć przez rodzica, wątpi zawsze w swój osąd sytuacji. To nie rodzic źle postępuje, ale to dziecko jest winne, że rodzic tak postępuje. Lojalność dziecka wobec rodzica jest ogromna. Będzie się nieustająco starać zasłużyć na miłość rodzica. Czasem przez wiele, wiele lat.

Wychowanie bez stawiania granic.

(Dziecko krzyczy i biega w restauracji i w centrum handlowym. Jest agresywne wobec  dzieci na placu zabaw. Chce i dostaje spróbować piwa od rodzica. Kładzie się spać, kiedy chce. Godzinami siedzi przed telewizorem lub komputerem. Starsze wraca, kiedy chce.

WYCHOWANIE BEZ STAWIANIA GRANIC powoduje brak poczucia bezpieczeństwa.

Wyznaczenie dziecku granic to komunikat ze strony rodziców, że w sytuacji, gdy ono nie rozumie zagrożenia, dorosły je wesprze. Brak granic, ograniczeń to pozostawienie dziecka na szerokich wodach życia bez kamizelki ratunkowej.

Warunkowanie miłości.

(Mogłaś to zrobić lepiej. Twój brat w Twoim wieku już świetnie pływał. Myślałam, że wygrasz ten konkurs, a Ty zdobyłeś tylko trzecie miejsce. )Dziecko wzrasta w przekonaniu, że inni są bardziej warci miłości niż ono, więc jest bezwartościowe.

BĘDZIE STARAŁO SIĘ ZASŁUŻYĆ NA MIŁOŚĆ najpierw rodziców, potem innych. Nie będą ważne jego potrzeby, ale akceptacja innych. Bez poczucia granic tego zachowania.

Zrobi wszystko, by inni go zaakceptowali i nigdy nie uwierzy, że jest kochane i ważne takie, jakie jest.

ZASADY SPRZYJAJĄCE WZMACNIANU POCZUCIA WARTOŚCI DZIECI:

  1. Kochaj pomimo.
  2. Komunikuj o swojej bezwarunkowej miłości.
  3. Doceniaj wysiłki, ale nie chwal ponad miarę.
  4. Pozwól na wyrażanie emocji i nazywaj swoje.
  5. Nie porównuj.
  6. Bądź uważny.
  7. Akceptuj.
  8. Pozwól podejmować decyzje.
  9. Szanuj wybory.
  10. Pogódź się z tym, że są rzeczy, na które nie masz wpływu.

Psychologa Beata Nasiadka

  • 100-lecie Szkoły Podstawowej w Baranowie
  • Biblioteka
  • Deklaracja dostępności
  • Gazetka szkolna
  • Godziny dostępności nauczycieli
  • Historia
  • Informacje
  • Kadra Pedagogiczna
  • Kalendarium roku szkolnego 2023/2024
  • Kalendarz
  • Logopeda
  • O szkole
  • Pedagog
  • Pedagog
  • Pedagog specjalny
  • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
  • Praca Szkoły
  • Przekaż 1,5% podatku na działalność swojej szkoły
  • Psycholog
  • Rada Rodziców
  • Regulamin dowozów
  • REKRUTACJA 2023/2024
  • Rekrutacja na rok szkolny 2025/2026
  • Rodzina Szkół im. Jana Pawła II
  • Samorząd uczniowski
  • Sponsorzy
  • Świetlica
  • Ważne telefony
  • Wolontariat
  • Wydarzenia szkolne
  • Dokumenty
  • Rodzic
  • Plan lekcji
  • Osiągnięcia
  • Poczet sztandarowy
  • Historia Szkoły
  • Patron
  • Kontakt
2023 Szkoła podstawowa im. Jana Pawła II w Baranowie. Wszystkie prawa zastrzeżone ©
Motyw: BlockWP autorstwa Candid Themes zaprojektowany przez Tomasz Wieczorek.
Skip to content
Open toolbar Narzędzia

Narzędzia

  • Powiększ tekstPowiększ tekst
  • Pomniejsz tekstPomniejsz tekst
  • Skala szarościSkala szarości
  • Wysoki kontrastWysoki kontrast
  • Kontrast ujemnyKontrast ujemny
  • Jasne tłoJasne tło
  • Podkreślenie linkówPodkreślenie linków
  • Czytelna czcionkaCzytelna czcionka
  • Reset Reset